Android Programjaim

Android, Flutter/Dart, Kotlin, Java, Unity, HarmonyOS

1.8 milliós fizetéssel is vadászni kell az informatikusokra, kismamák enyhítik az égető programozóhiányt :)

2018. augusztus 22. 17:17 - lacas8282

Ok, ez a poszt már rendesen érlelődött bennem egy ideje, szerintem sok szakértőt igen zavar, hogy mekkora hülyeségeket és valótlanságokat ír a média a szoftverfejlesztőkről és az ő fizetésükről.

Először is pár kamu cikk a témában:

https://www.portfolio.hu/vallalatok/it/18-millios-fizetessel-is-vadaszni-kell-az-informatikusokat-kemeny-lepesekre-keszul-a-kormany.275925.html

Legújabb index cikk:

https://index.hu/gazdasag/2018/08/23/egyre_tobb_fiatal_szulo_kepzi_at_magat_programozova/

FACEBOOK REAKCIÓK:

https://www.facebook.com/groups/1456471327977983/permalink/1965186097106501

PROG.HU REAKCIÓK:

https://prog.hu/tarsalgo/201354/1-8-millios-fizetessel-is-vadaszni-kell-az-informatikusokat

Nézzünk engem, én kb 12 éves korom óta programozok és azóta pár nyelvet már elsajátitottam. Pénzt keresni a témakörben kb 19 évesen kezdtem el, mikor is webfejlesztőnek álltam egy saját céghez.

Most vagyok 36 éves, tehát 17-20 évet már eljátszogattam ezzel minimum. Na most a cikk érdekes dolgokat állít. Erősen túloz és a programozó fizetéseket a legmagasabb kategóriából veszi általánosnak. Megsúgom, hogy a legtöbb senior se keres ennyit manapság Budapesten. Nyugatabbra talán igen, bruttóban...:)

Nézzük meg mik azok a bérek, amikre ÉN rálátok seniorként. Egy junior fizuja nettóban olyan 150-250 (1-2 evvel, nem feltétlen csak Pesten, mert másból is áll a világ, és nem csak multikból..). Direkt nettót írok, a bruttó senkit sem érdekel (nem is értem miért keresnek meg mindig HR-esek azzal linkedinen /de értem, csak engem nem érdekel/), a cikkek meg általában nem szokták kiemelni, hogy az a bizonyos pénz nettó vagy bruttó.

Hiszen nem is az a lényegük. A lényegük az, hogy minél több embert bevonzzanak, hiszen ezek fizetett hirdetések és szegény nyomorult munkáltatók már nem tudnak mit összevissza hazudozni, hogy NE KELLJEN a programozóknak reális bért adni. Ezért mit tesznek? Befektetnek ezekbe a pár hónapos iskolákba, meg egy csomó álhírt / reklámot jelenítenek meg különböző hirdetésekben. Azt várják, hogy így majd anyagilag jobban kijönnek, hiszen kitanítanak pár embert néhány hónap alatt, akiket évekig kis béren tudnak tartani. Én úgy gondolom, hogy ez egy nem normális hozzáállás. Nincs munkaerőhiány ugyanis, olyan munkaerőhiány van, ami OLCSÓ!!!!

És amelyik cég nem tudja megfizetni az átlagos / drágább munkaerőt, az a cég szerintem nem életképes. Vagyis nem sok joga van ahhoz, hogy az egész szakmát lehúzza és beledöngölje a földbe. Ha neki nem megy, süllyedjen el egyedül a mocsárban...

No de hol is tartottunk, ezek a pár hónapos képzéses iskolák juniornak nevezik valamiért azokat a srácokat, akik kikerülnek onnan. Na most ezt az egészet én lehúzásnak tartom, mind az iskolák oldaláról, mind a cégek oldaláról, akik ezt támogatni merészelik. Hiszen nyilván az iskolák jól megélnek ezekből a diákokból, nagyon is jól. És akkor beszéljünk a hallgatókról, akik jobb esetben elvégzik ezt a sulit, és azokról akik TÉNYLEGESEN munkát találnak majd.

Én voltam anno 2 éves képzésen és ez volt az arány: 31 emberből 6 végezte el. Volt aki szakdogának egy sakkot irt, én pl egy pool biliárd játékot / majd snookert, megint mások pedig leloptak az internetről egy ötödölőt.
Így jött ki az a 6 fő:) Szóval én el tudom képzelni mennyi az az ember, aki ténylegesen végez és munkát is talál.

Ez a diák oldali dolog. De beszéljünk kicsit a céges oldalról is, hiszen ez nekik is marha jó több szempontból:
- nem akarnak sokat fizetni
- olcsó rabszolgát keresnek hosszú időre
- leverik a piac árait, egyre nehezebb lesz mindenkinek megélni belőle
- a tényleg jó programozok arra kényszerülnek, hogy külföldön keressenek lehetőséget, az ő életüket is tönkre téve
- ténylegesen munkaerőhiány lesz, mivel elhúz minden jobb képességű ember, vagy már itthon semmit se vállal el annyi pénzért

Átlagos medior fizu amúgy 300-400 nettó körül van (medior pl egy developer 3-4 évvel, és azért ennyit írok, mert nem feltétlen mindenki nagy multiknál dolgozik). Míg egy senior itthon bejelentve, napi rabszolgaként 500+ nettó, de ritka esetben éri el a 600-700 nettó tetejét (ez már azért 5-10 év után simán mehet / nem tudok egyet érteni azokkal, akik szerint lehet bárki junior 5-10 év után is, hiszen olyankor már csípőből kell vágnod dolgokat /). Persze nevezhetjük emberünket leadnek / meg mindenféle titulust is aggathatunk rá és mondhatjuk, hogy ő megkeresi az 1.8-at (gondolom bruttót)

Na most a legtöbb jó képességű, szabadságszerető ember az már vagy réges-régen vállalkozik ezek miatt, vagy külföldön tolja 8-ban, illetve ott vállalkozik, mert ebbe beleunt és rájött, hogy egy software fejlesztő több tíz év munkájának gyümölcseként sokkal többet meg tud keresni, mint napi 8-ban benn ülve helyhez kötötten.

És akkor a cikkekhez még egy dolog: egyiken sem lehet kommentelni. Zseniális módon (ördögi kacaj) nem tudsz hozzászólást írni hozzá, ez direkt így lett kitalálva. Ez egy fizetett hirdetés és nem kérünk abból, hogy a programozók véletlen leírják az igazságot.

Nézzünk egy másik cikket:

https://prog.hu/hirek/5077/kismamak-enyhithetik-az-egeto-programozohianyt-magyarorszagon

Már sajnos a címében is nevetséges és sokakat bosszúsággal tölthet el, hogy ezt a szakmát így lealacsonyítják.
Tegyük fel, hogy te egy focista vagy, aki 6 éves korod óta gyakorolsz hosszú órákat naponta. Összegyűlt több tízezer órád kb.:) És jobb esetben, ha kimaxoltad magad, akkor 35 évesen már gondolkozol a nyugdíjon:)
Mindig ezt veszem elő, ha össze kell hasonlítani egy programozót bármi mással. Egy programozó is dolgozhat persze egész életében, de azért sokan már azon gondolkoznak, akik tényleg jók voltak, hogy mit csinálnak ezután.

Szóval kis barátunk focizott/programozott mondjuk 20 évet ás akkor jön egy ilyen nevetséges iskola, aki elhiteti az újoncokkal, hogy pár hónap alatt belőle egy junior lesz. Miért nincs ilyen foci iskola / átképzés?:D Ugye egy focista 2-10 milliót keres havonta, ha úgy gondolom, hogy én márpedig 35 évesen focista akarok lenni, akkor megyek egy ilyen átképző iskolába, ahol junior focistaként megkeresem rögtön fél év után a havi 0.5-1 milliót. Hat nem lenne szuper? Persze nevetségesen hangzik. De valamiért nem gondolják azt, hogy a programozásra vetítve ez nem tűnik nevetségesnek..?

Persze BULLSHIT országban, minden BULLSHIT. Bekapcsolod a híradót és jön belőle a parasztvakítás, bekapcsolod a facebookot és ott is. Az értelmesebbje már legyint, bedobja a leszarom tablettát és már kapcsol is el az adóról, facebookot kilövi.:)

Arról már írtam, hogy ne nevezzük emberünket juniornak 4-5-6 hónap után, mert bizony nem az. Én akkor hívtam magam juniornak, miután valós környezetben fejlesztettem, esetleg egy hobby projectet, mondjuk 1 évig minimum írtam.

Nem vagyok érdekelt abban, hogy bejárós munkatársnak jelentkezzek, így nincs félni valóm a gondolataim miatt. Fel kéne vállalni még több szakmabeli embernek a gondolatait és nyilvánosságra hozni, mert csak így tud fejlődni ez a szakma mind minőségben, mind pedig bérben.

Köszönöm, hogy meghallgattatok:)


UPDATE 2018.08.23 16:10


Sokak kérésére javítottam az ékezeteket. :)

UPDATE 2019.08.22 09:25

Pont 1 evet kellett varni erre az Index cikkre:)

https://index.hu/gazdasag/2019/08/22/green_fox_programozokepzes_junior_allas_munka/

komment
süti beállítások módosítása